سومین استارتاپ ویکند دانشگاه سما با محوریت بازی
با توجه به قدرت نفوذ بسیار بالایی که گیم و بازی در بین نوجوانان و جوانان در مقیاس جهانی دارد، پرداختن به این صنعت رو به رشد، از جمله محوریت های صنایع نرم، خلاق و هویت ساز ملی نیز محسوب می شود. به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در ایران 28 میلیون نفر گیمر وجود دارد که از میان آنها 65 درصد بازیکنان مرد و 35 درصد بازیکنان زن هستند. در هر خانوار ایرانی به طور متوسط 1 نفر بازی دیجیتال انجام میدهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی 19 سال است. در میان بازیکنندگان 31 درصد را کودکان زیر 12 سال، 36 درصد را نوجوانان 12 تا 19 سال، 26 درصد را جوانان 20 تا 34 سال، 6 درصد را میانسالهای 35 تا 59 سال و یک درصد را کهنسالهای بالای 60 سال تشکیل میدهند.
این آمار مهر تاییدی است بر بزرگی این بازار و البته اهمیت توجه به آن به دلیل میزان زیاد تاثیرگذاری اش. از این حیث باید دست مریزاد گفت به عوامل برگزاری این رویداد چرا که به حق موضوع بااهمیتی را انتخاب کرده و پیاپی، برای سومین بار در این محوریت رویداد برگزار کرده اند. تکرار پرداختن به یک موضوع این مزیت را دارد که از تجربیات گذشته در جهت بهبود و رفع نواقص استفاده شود تا هر بار بهتر از قبل ظاهر شوند.
پیش رویداد استارتاپ ویکند دانشگاه سما با محوریت بازی
یک روز پیش از برگزاری رویداد، برای آمادگی ذهنی شرکت کننده ها و حضور هر چه موثرتر آن ها در استارتاپ ویکند، جلسه پیش رویداد برگزار شد. تیم سیویتاس نیز با حضور در این پیش رویداد، از دو ویژگی مهم ایده های استارتاپی، یعنی مدل درامدی مقیاس پذیر و تکرار پذیر صحبت به میان آورد. همچنین در این پیش رویداد در مورد خلاقیت، بازی ها و البته اسباب بازی های جهانی مثل لگو صحبت شد تا ذهن شرکت کننده ها بیشتر با اصل موضوع آشنا شود. پیش رویدادها همواره تاثیر بسیار خوبی بر روند و کیفیت برگزاری استارتاپ ویکندها می گذارند و همواره به همه شرکت کننده ها حضور در این جلسات توصیه می شود.
سیویتاس در سومین استارتاپ ویکند بازی دانشگاه سما
بسیار برای ما جای خوشحالی و افتخار داشت که برای بار دوم در برگزاری این رویداد همکاری داشته باشیم. رویدادی که 139 شرکت کننده داشت و با 9 تیم دانش آموزی و 7 تیم دانشجویی برگزار شد. جایی که توانستیم تجربیات و مطالعاتمان در زمینه استارتاپ ها و بازی های محیطی را با دیگران به اشتراک بگذاریم. در طول این استارتاپ ویکند یکی از مسئولیت هایی که به ما محول شده بود آموزش نحوه تکمیل بوم ناب به تیم ها بود. ما در این ورکشاپ برای افزایش اینگیجمنت و توجه شرکت کننده ها به ارائه خود از گیمیفیکیشن و اصل غافلگیری استفاده کردیم. دو تکنیکی که باعث شد همهمه ها کم و توجه از همان ابتدا به ارائه ما جلب شود. همچنین ما با این کار قصد داشتیم به طور عملی شرکت کننده ها را با موارد مختلف استفاده از گیمیفیکیشن آشنا کنیم.
یکی از تغییراتی که نسبت به رویداد قبلی اتفاق افتاده بود جایگزینی بوم ناب به جای بوم مدل کسب و کار بود. چرا که بوم ناب منحصرا برای تدوین گام های اولیه ی استارتاپ ها تدوین شده است و برای استفاده در استارتاپ ویکندها به مراتب مناسبتر است. به این ترتیب با یادگیری نحوه پرکردن بوم ناب، شرکت کنندها قادر به تحلیل و بررسی هرچه بهتر ایده خود از ابعاد و جوانب مختلف آن شدند.
ما نیز آموختیم …
اما تنها شرکت کننده ها نبودند که در این سه روز یاد گرفتند بلکه ما نیز در طی منتورینگ بر روی ایده ها و تعاملی که با شرکت کننده ها داشتیم، بسیار آموختیم. همچنین سیویتاس در سومین استارتاپ ویکند بازی دانشگاه سما از حضور منتورهای ملی بازی همچون آقای کیوان ملک محمدی مدیر استودیو بازی سازی گونای، آقای سید رحیم هاشمی و آقای عبدالمحمد سبزعلی نیز بسیار استفاده کرد. افرادی که بازی کسب و کار اصلی آن هاست و به خوبی واقف به تاثیرگذاری و اهمیت آن می باشند.
امید که بیش از پیش صنعت گیم و بازی در ایران رشد کند…