نگار سلیمانی

تفریح و گردش در شهر

ده روش جالب برای تفریح وگردش در شهرمان

گم شدن بین کارهای روتین و تکراری، در دل روزمرگی ها، برای همه اتفاق می افتد. چیزی که کیفیت تجربه ما از روزهای زندگیمان را کم می کند. اما ما می توانیم فقط با کمی تغییر در زاویه دید، از همان مکان و از همان شهر، تجربه های متفاوتی کسب کنیم. ما می توانیم برای تفریح و گردش در شهر خودمان توریست شوییم.

برای تفریح در شهر خودت، توریست شو

به شهرتان با چشم یک توریست نگاه کنید. توریست در مورد همه چیز کنجکاو است، دوست دارد به همه جا برود و هر چیز جدیدی را امتحان کند. برای او همه چیز تازگی دارد و به دقت به محیط اطرافش نگاه می کند تا چیزهای جدید را کشف کند. شما نیز می توانید با ده پیشنهاد زیر به راحتی به تفریح و گردش در شهرتان بپردازید و لذت توریست بودن را در شهرتان بچشید. مطمئن باشید که با این کار خیلی از مکان ها و تصاویر را برای اولین بار دیده و از زیباییشان تعجب خواهید کرد و احتمالا از چیزهایی باخبر خواهید شد که تا قبل از این در مورد شهر خودتان نمی دانستید.

تفریح و گردش در شهر

پس اگر فعلا امکان سفر به شهرهای دیگر را ندارید با پیشنهادهای زیر، در شهر خودتان به یک توریست تبدیل شوید تا از زیبایی هایی که پیش چشمتان بود اما از آن غافل بودید، لذت ببرید و به سادگی تفریح کنید.

تفریح و گردش در شهر خودمان قبل از شهرهای دیگر

1- از تاریخ شهرتان بخوانید و به دیدنش بروید

شهر شما چند ساله است؟ کمی در مورد تاریخ شهرتان سرچ کنید و بعد با چشم های متفاوت به خیابان هایش بروید. خواندن در مورد مکان های دیدنی و تاریخی که هم اکنون در دسترس شماست واقعا جالب است. عکس های خاصی که از ویوهای مختلفِ آن مکان ها گرفته شده است را در اینترنت پیدا کنید و به همان مکان بروید و چالش اینکه عکاس کجا ایستاده است با خود راه بیاندازید و عکاسی کنید.

سرزدن به موزه ها، خانه های تاریخی و… نقطه ی خوبی برای شروع تفریح و گردش در شهر خودمان است تا حداقل وقتی میزبانِ مسافری شدیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

یک سوال؛ آخرین باری که وبسایت گردشگری شهر خودتان را سرچ کرده اید کی بوده است؟ آیا تا به حال به آن سر زده اید؟ اگر نه نگاهی به آن بیاندازید. حتی می توانید از کتاب ها یا وبسایت های توریستی ایرانی و جهانی استفاده کنید تا ببینید یک توریست وقتی به شهر شما می آید به چه جاهایی سر می زند و چه غذاهایی می خورد؟ یا حتی می توانید از یک منظر و موضوع خاص به شهرتان نگاه کنید. مثلا؛ هنرمندان شهرتان را بشناسید، یا مسیرهای پیاده روی آن را شناسایی کنید و… .

حتی رمان های زیادی وجود دارد که در فضای یک شهر خاص نوشته شده است. اگر انقدر خوش شانس هستید که از شهرتان رمان یا کتابی نوشته شده حتما آن را بخوانید و به جاهایی که داستان در آن اتفاق افتاده سر بزنید تا با شخصیت های داستانی هم ذات پنداری کرده و روایت ها را به چشم ببینید.

 مثلا کتاب سمفونی مردگان نوشته آقای عباس معروفی که در فضای شهر اردبیل نوشته شده است. خواندن این کتاب و بعد گشتن در کاروانسرا، محله ارمنی ها، محله پیرشمس الدین، شورابیل و … واقعا حس و حال دیگری دارد و یا حتی کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ  نوشته بابا صفری. با خواندن این کتاب ها و رفتن به آن مکان ها وارد جریان یک فیلمنامه می شوید که صحنه ی نمایش آن همیشه برپاست. درختان، زمین، ساختمان ها و کوه هایی که شاهد این اتفاق بوده اند همیشه آنجا هستند.

2- تورلیدر دوستان یا اعضای خانواده خود بشویید

اگر شما از آن دسته افراد هستید که خیلی اهل بیرون رفتن با خانواده و یا دوستانتان هستید، برنامه ای بچینید و آن ها را هر بار به یک جای دیدنی و توریستی شهرتان ببرید و این بار از دید آن ها به آن مکان ها نگاه کنید. مطمئنا نظر و زاویه دید متفاوت آن ها شگفتزده تان خواهد کرد. چراکه در اغلب مواقع، انسان بر طبق عادت و آشناییِ قبلی رفتار می کند. از مسیرهای همیشگی راه می رود، در هر مکانی، جایی که قبلا نشسته است می نشیند و حتی در جایی که قبلا ایستاده است می ایستد.

تفریح و گردش در شهر

پس برای داشتن تجربه های متفاوت از یک مکان، همراهی افراد دیگر می تواند کمک کننده باشد. به این ترتیب از چیزهایی که بود اما شما نمی دیدید آگاه می شوید و بیشتر لذت می برید. چرا که حتی یک ساختمان به تنهایی، به اندازه 360 درجه ی اطرافش زاویه دید مختلف دارد و شما به این تنوع، شرایط جوی و بازی نور و سایه خورشید، با پس زمینه های متفاوتی از نقاشی خدا را نیز اضافه کنید. قطعا هر بار که یک مکان را می بینیم تصویر متفاوت از دفعه قبل خواهد بود، به شرطی که کمی جایمان را عوض کنیم. تفریح و گردش در شهر خودمان ساده تر و لذت بخشتر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

3- روش حمل و نقلی متفاوتی را انتخاب کنید

یک توریست اکثرا از بهترین و ساده ترین راه های رفت و آمد در شهر بی اطلاع است. فرض کنید توریست هستید پس متفاوت از رفتار عادی خود عمل کنید. یکبار وسیله نقلیه همیشگی را تغییر دهید و مثلا از اتوبوس، دوچرخه و… استفاده کنید. این تجربه در بیشتر مواقع تصاویر جدیدی از شهرتان را به شما نشان می دهد. توصیه شخصی من استفاده از اتوبوس های خطی و BRT می باشد.

تفریح و گردش در شهر

همچنین تجربه اتوبوس گردی در مناطق ناشناخته با GPS فعال گوشی بسیار سرگرم کننده و دوست داشتنی است. این مورد به معنای واقعی کلمه تفریح و گردش در شهر می باشد. شما به این ترتیب می توانید به جاهایی از شهر که تا به حال نرفته اید بروید. نقشه آن را به طور دو بعدی روی گوشی و همزمان سه بعدی و واقعی در اطرافتان ببینید. مسافران و شهر را تماشا کنید. از مردم نشسته در اتوبوس در مورد محله شان و جاهای دیدنی آن مناطق سوال کنید و از هم صحبتی با افرادی که در حد یک رهگذر هستند لذت ببرید و در آخر سر جای اول خود برگردید.

4- بازی های محیطی و پیدا کردن گنج در شهر

یک تفریح بسیار مهیج و واقعی در شهر. با دوستان خود جمع شوید و یکی از بازی های محیطی شهرتان را امتحان کنید. بازی هایی که نقشه شهر را تبدیل به یک نقشه گنج می کنند. فقط کافیست سرنخ ها را دنبال کنید و وجه ناشناخته شهرتان را کشف کنید. اگر در اردبیل هستید می توانید از اینجا بازی ها را تجربه کنید تا یک تجربه لذت بخش در حین شهرگردی داشته باشید.

تفریح و گردش در شهر

 5- تورهای درون شهری

بیشتر شهرها تورهایی دارند که جذابیت ها و ویژگی های منحصربه فرد شهرشان را به مسافران نشان می دهند. اگر در شهرتان از این تورهای شهرگردی مثل گردش با اتوبوس ها یا تورهای پیاده روی و خیابان گردی سراغ دارید حتما در آن ها شرکت کنید. تجربه شخصی من از این تورها در شهرم – اردبیل – بسیار لذت بخش بود. من و دوستم تنها اردبیلی های جمع بودیم و بقیه مسافرانی از کل ایران بودند. واکنش های این مسافران، نظرات و ذوق زدگی ها و زاویه ی دید متفاوتشان به شهری که سال ها در آن زندگی کرده ام بسیار جالب و هیجان انگیز بود.

و اگر چنین تورهایی را در شهرتان نمی شناسید می توانید مسیرهای شهرگردی خود را بسازید. یک نقشه بردارید و جاهایی که دوستشان دارید را علامت بزنید. و بعد جاهایی که به هم نزدیک هستند را با خیابان ها یا کوچه هایی که زیباترند به هم وصل کنید و یک لوپ لذت بخش پیاده و یا سواره برای خود بسازید. حتی می توانید با توجه به علاقه مندی هایتان این مسیرها را طبقه بندی و نام گذاری که کنید. این نقشه یک تفریح شخصی سازی شده و اختصاصی برای شما در شهر شما خواهد بود.

به این ترتیب شما به وسعت یک شهر، مسیرهای کشف شده و مخصوص به خودتان را دارید. وقتی به نقشه  پیش رویتان نگاه می کنید می فهمید که کدام نقاط جدا و از بقیه دورافتاده اند، به کدام بخش های شهر نرفته ایده و کشف نشده باقی مانده اند. در نتیجه برنامه تفریح و گردش در شهر و محل ماجراجویی برای روزهای بعد،  مشخص می شود.

6- چیزهای جدید را امتحان کنید

یک لیست از کافی شاپ ها و رستوران هایی که تا بحال نرفته اید و پاتوق شما نیست تهیه کنید. ریسک کنید و هر بار یکی را امتحان کنید. به کافه های محلات و منطقه های دیگر شهر بروید و از اهالی آن محله در مورد بهترین جاها و پاتوق ها پرس و جو کنید. این هم یک نوع دیگر از تفریح و گردش در شهر است.

7- من هم یک داوطلب هستم

می توانید با عضویت در NGO ها در رویدادهای مختلف درختکاری، پیاده روی، پرفورمنس ها و تئاتر های خیابانی و یا جشن و سرور همگانی شرکت کنید. به این ترتیب می توانید با افراد جدیدی که هم فکر با شما هستند آشنا شوید و دامنه ارتباطات خود را گسترش دهید.

تفریح و گردش در شهر

8- سفیر شهر خود در فضای مجازی باشید

یک تفریح بسیار هیجان انگیز و البته هدفمند در شهرتان که با مسئولیت اجتماعی تان نیز در ارتباط است. فقط یک گوشی هوشمند و سر سوزن ذوقی کافی است تا سفیر شهر خود در دنیای مجازی باشید. می توانید  عکاسی از شهر را به کلکسیونی از فعالیت ها و تصاویر زیبا در یک صفحه ی اجتماعی بدل کنید. حتی با بلاگرهای شهر خود برای عکاسی و تولیدمحتوا از یک مکان یا مسیر خاص قرار بگذارید و همزمان باهم به آنجا بروید… این اتفاق خود به خود، علاوه بر اینکه یک تفریح و گردش در شهر است، یک هم نشینی گرم و صمیمی را ایجاد می کند و خواهید دید که چه عکس ها و استوری های متفاوت و متنوعی با اینکه زمان و مکان یکی بوده است منتشر می شود.

تفریح و گردش در شهر

 به این ترتیب می توانید سفیر شهر خود در فضای مجازی باشید و همگام با هشتگ های به روز جهان، آن را معرفی کنید. حتی برای اینکه کارتان هیجان انگیزتر شود می توانید در مسابقات یا چالش های اینستاگرامی مرتبط با موضوعات شهری شرکت کنید. و در این میان، چون خود را مسئول تصاویری که از شهرتان به جهان مخابره می کنید می بینید تمام تلاشتان را خواهید کرد که زوایای خوب و کمتر دیده شده از شهرتان را پیدا کنید.

 همین یک اتفاق کوچک چشمانتان را جستجوگر زیبایی ها و لحظه هایتان را در یک شهر همیشگی، غیرتکراری می کند. هر گوشی موبایل یک رسانه است. رسانه ی خوبی برای شهرهایمان باشیم.

9- شهر و رویدادهای آن

از اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می دهد باخبر شوید و در آن ها شرکت کنید. از تماشای یک مسابقه ورزشی گرفته تا افتتاحیه ی یک گالری. با شهرتان و اتفاقات درونش ارتباط برقرار کنید.

10- همیشه کاری برای انجام دادن هست

احتمالا همین الان کاری در ذهنتان هست که همیشه می خواستید انجامش بدهید یا جایی که همواره می خواستید بروید. اما یا خجالت می کشیدید یا می ترسیدید و یا امروز و فردا کرده و وقت نمی کردید. به نظرم بهتر است انجامش دهید … به آنجا بروید و از امتحان کردن چیزهای جدید و جاهای جدید نترسید. تکراری شدن روزهای زندگی، خود به اندازه ی کافی ترسناک است پس فقط انجامش بدهید… تفریح و گردش در شهرتان را با بهانه هایی مثل چیزی برای دیدن وجود ندارد به تعویق نیاندازید و در حق چشمانتان اجحاف نکنید.

تفریح و گردش در شهر

و در انتها؛روزهایتان با ماندن در یک شهر، با خیابان های یکسان و همیشگی، تکراری نمی شود. بلکه این شما هستید که تصمیم می گیرید روزتان را چطور بگذرانید یا با تفریح هایی که انتخاب می کنید، شهرتان را جذاب و دوست داشتنی کنید یا باز هم با تفریح هایی که انتخاب می کنید، روزها و شهرتان را لذت بخشتر و غیر تکراری کنید.