نگار سلیمانی

رویداد کارافرینی فرش دستباف اردبیل

همکاری تیم سیویتاس در برگزاری اولین رویداد کارافرینی فرش دستبافت اردبیل

در اخرین روزهای سال 97 به همت دانشگاه آزاد اسلامی و پارک علم و فناوری استان اردبیل، قرار بر برگزاری رویداد کارآفرینی فرش دستبافت اردبیل شد. رویدادی که با این مضمون برای اولین بار در کشور برگزار می شد و از همین رو چالش هایی به همراه داشت که مهمترینش عدم آشنایی فعالان این حوزه با ادبیاتِ استارتاپ ویکندی و نگاهِ نوآورانه و فناورانه به این مبحث بود.

ما نیز به همراه دیگر اعضای تیم منتوری که وظیفه مشاوره و راهنمایی شرکت کننده ها و ایده پردازان را در طی سه روزِ رویداد داشتند، تمام تلاش خود را کردیم تا هر آنچه خود آموخته و در کسب و کارمان پیاده می کنیم در اختیار تیم ها بگذاریم. اما سوالی که در حین رویداد کارافرینی فرش دستبافت اردبیل برایمان پیش آمد این بود که آیا هر حوزه ای قابلیت ورود به مباحث استارتاپی را دارد؟ چرا که نگاه شرکت کننده ها به نوآوری و ایده پردازی در این حوزه متفاوت از تجربه و انتظار ما بود. سوالی که پاسخش را تا اختتامیه دریافتیم.

رویداد کارافرینی فرش دستباف اردبیل

طی سه روزی که گذشت تعامل خوبی بین طراحانِ فرش، رنگرزها، بافنده ها، حجره داران، فناوران و مسئولانِ این حوزه شکل گرفت. فرش موضوعی بود که خیلی ها را گرداگردِ هم نشانده بود و همگان را به نوعی با خود همراه کرده بود به خصوص ما را که خاطرات خوبی از هم دانشگاهیان خود در رشته فرش در دانشگاه هنر اسلامی تبریز داشتیم. شنیدن دغدغه های قشر متفاوتی از کسب و کار و ایده هایی که به عنوان راه حل مطرح می کردند نه تنها برای خود ما تجربه جالبی بود بلکه ما را به چالش می کشید که نگاه نوآورانه و تحلیلیِ کسب و کاریِ خود را به عنوان یک مشاور، وارد عرصه ی جدیدی کنیم.

تلفیق تجربه و راه حل های هر تیم با نگاهِ تحلیلیِ تیم منتوری، ایده ها را به پختگی لازم برای دفاع در روز داوری رساند و ما نیز طی این سه روز با همراهی همه تیم ها، گفتگوها و سعی و خطاها به این نتیجه رسیدیم که بله، هر حوزه ای با طی تکامل و با زیرساخت های درست قابلیت ورود به مباحث استارتاپی را دارد و هر قدمی در این راستا ارزشمند است. در واقع اختتامیه باشکوه رویداد کارافرینی فرش دستبافت اردبیل که توانسته بود همه مسئولانِ مرتبط را اینچنین همدل و هم رای در این بحبوحه ی آخر سال کنار هم گرد آورد، تنها از ارزشمندی و هویت فرش اردبیل و لزوم نگاه فناورانه در عصر حاضر به این حوزه، برمی خاست.

رویداد کارافرینی فرش دستبافت اردبیل

در این رویداد تمام ایده های راه یافته به مرحله نهاییِ داوری، توانستند مورد حمایت پارک علم و فناوری استان قرار بگیرند تا به این ترتیب هم آخر سال خوش خاطره ای برای همگان رقم خورد و هم شاهد رشد و بالندگیِ این عرصه در سال جدید باشیم.