نگار سلیمانی

استارتاپ سیویتاس در ورکشاپ کارآفرینی استانداری اردبیل

ما آنجا بودیم تا کمک کنیم زاویه دید خود را تغییر دهند.

بعد از رویداد استارتاپ ویکند سما که از تیم سیویتاس درخواست همکاری شده بود تا مطالعات و تجربه هایش را در اختیار شرکت کننده ها قرار دهد، این بار نوبت رویداد دیگری بود. قرار بر این شد که تیم سیویتاس در ورکشاپ کارآفرینی استانداری که به همت مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل و شرکت ایده پردازان آرتا، برای بانوان شهرمان برگزار می شد به عنوان دو بانوی جوان فعال در حوزه کسب و کارهای نوین حضور یافته و آنچه را که در کار خود پیاده می کند، ارائه دهد.
حضور در این رویداد از این منظر متفاوت بود که بیشتر شرکت کننده هایش، صاحب کسب و کار بودند اما با مشکل مواجه شده و به دنبال پاسخ به اینجا آمده بودند. از بانوان با تجربه ی پنجاه ساله که خودشان در زمینه های مختلف گلیم بافی، خیاطی، سفالگری و حتی ICDL آموزشگاه و کارآموز داشتند تا کارآموزان جوان فنی و حرفه ای که مهارتی یاد گرفته و خواهان رشد و درامدزایی بودند و اما وجه مشترک همه آن ها؛ رکود و سوال مشترکشان؛ نمی دانم کجای کار ایراد دارد بود و خب ما نیز به همراه باقی عوامل اجرایی، آنجا بودیم تا تغییری در نوع نگاه آن ها به مساله شان ایجاد کنیم.


نمی توان از تکرار یک روند همیشگی، انتظار جواب متفاوتی داشت و این همان هدفی بود که آقای مهندس نیلوفری، مدیر پتل اجرایی، از ارائه کارگاه خلاقیت دنبال می کرد. کارگاهی که ذهن تمامی شرکت کننده ها را به چالش کشید تا متوجه شوند که یک مساله تنها از دید آن ها قابل حل نیست، فقط کافیست با کمی خلاقیت، جای خود را عوض کرده و از سمتی دیگر به چالش ها نگاه کنند. در این صورت آن ها راحتتر حل شده و منجربه پیشرفت های چند پله ای افراد می شوند. کارگاهی که برای خود ما نیز بسیار مفید بود.
کارگاه خلاقیت و گفتگوهای دوسویه که بین شرکت کننده ها و مدیریت پنل انجام می شد، باعث شد با مسائلی که شرکت کننده ها مستقیما در کسب و کار خود، گریبانگیرش بودند آشنا شویم و از آن ها در توضیح بوم مدل کسب و کار استفاده کنیم، کارگاه دومی که مسئولیتش با تیم سیویتاس بود و بومی که معلوم شد در هر کدام از بخش های نُه گانه اش، کسب و کارِ یکی از بانوان عزیزِ شرکت کننده مشکل دارد.
بیشتر عزیزان به درستی مشتری هدف خود را شناسایی نکرده و متعاقبا، راه های ارتباطی مناسب با آن را انتخاب نکرده بودند و به دلیل عدم مشاهده بازخورد، تصور می کردند مشتری ندارند و باید چاره ای دیگر اندیشید و یا، خلاقیتی در کار و ارزش پیشنهادی خود نشان نمی دادند و همین منجربه یاس آن ها شده بود. اما با توضیحات و مثال های ارائه شده از بوم مدل کسب و کار، به هر کدام از آن ها تلنگری زده شد تا با پر کردن بوم برای کسب و کار خود، آن را از جنبه های مختلف تحلیل کنند. برای ما بسیار جالب و البته ارزشمند بود که می دیدیم بانوانِ با تجربه ای که مو در این راه سپید کرده بودند به همراه جوانترها، این چنین با علاقه در کارگاه مشارکت کرده و با دقت به مطالب توجه می کردند. برای من به شخصه، ندیدن حتی یک نفر در حال خمیازه در حین ارائه مطالب، بسیار تحسین برانگیز بود چرا که خبر از تاثیرگذاری، خلق ارزش و ایجادِ تغییر می داد، چرا که خبر از رسیدنِ ما و پنل اجرایی به هدفمان از برگزاری این رویداد می داد.

استارتاپ سیویتاس در ورکشاپ کارآفرینی استانداری اردبیل


باشد که همواره در مسیر، قدم برداریم …

بازتاب رسانه ای خبر در خبرگزاری ایسنا، ایرنا و جهاد دانشگاهی.