نگار سلیمانی

بازی محیطی تبلیغاتی

بازی محیطی تبلیغاتی ؛ جایگزینی مناسب برای تبلیغات محیطی

کسب و کارها برای معرفی برند خود و کارشان از راه های مختلفی استفاده می کنند. با این هدف که تا جای ممکن، افراد بیشتری از کسب و کار آن ها و خدمات و محصولاتشان مطلع شوند، آن ها را با یک تصویر مثبت به خاطر بسپارند و در بهترین شرایط، آن ها را به دیگران و دوستان خود معرفی و پیشنهاد کنند. این منتهی الیهِ خواسته ی یک کسب و کار از تبلیغ و معرفی خود به مخاطبانش است.

با این اوصاف انتخاب یک راهکار خلاقانه برای اینکه کل این خواسته ها را پوشش دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. کما اینکه همه ی ما می دانیم در دنیای امروز که ماهیت کسب و کارها در حال دگرگونی و تبدیل از سنتی به اینترنتی می باشد، استفاده از ابزاهای سنتی تبلیغاتی مثل گذشته جوابگو و موثر نیست.  از اینرو در این مقاله از بازی های محیطی تبلیغاتی به عنوان یک روش جدید و جایگزین برای تبلیغات محیطی صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

  • تبلیغات محیطی چیست؟
  • تبلیغات محیطی اطرافمان چقدر در انتخاب ما موثرند؟
  • بازی محیطی تبلیغاتی چیست؟
  • مثال هایی از بازی محیطی تبلیغاتی داخل و خارج از کشور
  • نحوه برگزاری بازی محیطی تبلیغاتی
  • نتایج اجرای بازی محیطی تبلیغاتی

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی به تمام تبلیغاتی که شما در المان های اطرافتان در شهر می بینید، از بیلبوردها و نمایشگرهای دیجیتال گرفته تا تبلیغات در اتوبوس ها، متروها و یا مبلمان شهری گفته می شود. تبلیغات محیطی قدیمی ترین روش تبلیغاتی می باشد که تاثیرات خوبی هم دارد اما آیا لزوما بهترین نوع تبلیغات خصوصا برای کسب و کارهای جدید می باشد؟ و آیا همانقدر که به نظر می رسد، مفید است؟  اینطور به نظر نمی رسد.

با اینکه تبلیغات محیطی در مکان های پر رفت وآمد و در معرض دید بیشتر مردم قرار می گیرد اما سوالی که باید از خود بپرسیم این است؛ آیا این نوع تبلیغات با توجه به هزینه بالایی که دارند، نتیجه ای به همان نسبت مثبت نیز خواهند داشت؟ شاید همه از آن مکان های پر رفت و آمد عبور کنند ولی آیا همه، مخاطب و مشتری شما هستند؟ و سوال آخر اینکه آیا واقعا راه هوشمندانه تر، به صرفه تر، خلاقانه تر، پربازده تر و البته هدفمندتر دیگری برای تبلیغات و معرفی خودمان نیست؟ حتما هست.

تبلیغات محیطی اطرافمان چقدر در انتخاب ما موثرند؟

خود ما چقدر به تراکت هایی که به دستمان داده شده است توجه کرده ایم؟ چقدر مشتری کسب و کارهایی شده ایم که نامشان را در خیابان ها و در کنار تبلیغ بقیه محصولات دیده ایم؟ واقعیت این است که چشمِ بیشتر ما به دیدن تصاویر رنگارنگ و پی در پی تبلیغات بر در و دیوار شهر عادت کرده است و تمیز دادن این ها از هم و انتخاب از بین این همه برند و کسب و کاری که اغلب کیفیت همه شان عالیست، کار پیچیده ای شده است.

فقط تصور کنید وقتی ما در انتخاب بین این همه اجناس و سرویس های خوب و فراوانیِ امکانات غرق می شویم، چقدر کار کسب و کارها برای معرفی خودشان به ما به نحوی که انتخاب اولمان باشند سخت شده است. چرا که الان تعداد کسب و کارهایی که کیفیتشان عالی است کم نیست. پس برای ما خیلی هم فرق نمی کند که نیاز خود را از کسب و کار A  برطرف کنیم یا B چون هر دو خدمات خوبی ارائه می دهند.  

در واقع زمانی که هم کسب وکار A خوب است هم رقیبش B، بهترین راهِ تبلیغ، متفاوت ظاهر شدن و در یادِ مخاطب ماندن است چون عملا تبلیغات محیطیِ شما در کنار تبلیغات محیطی رقیبتان و برای همان مخاطب نشان داده می شود.

با این اوصاف راه چاره در خلاق و متفاوت بودن است تا در یاد بمانید، به دیگران ترجیح داده شوید و مشتری های وفادار داشته باشید. یکی از این راهکارهای خلاقانه کمک گرفتن از بازی محیطی تبلیغاتی می باشد.

بازی محیطی تبلیغاتی چیست؟

یکی از روش های جدید، موثر و خلاقانه برای تبلیغ و بازاریابی محصول، راه اندازی بازی محیطی تبلیغاتی می باشد. جالب است بدانید که بازی محیطی یا Alternate Reality Game در همان ابتدا که برای اولین بار طراحی شد، در سال 2001،  با هدف بازاریابی و تبلیغ یک فیلم سینمایی ساخته شد. و بعدها به قدری پرطرفدار و تاثیرگذار شد که نه تنها شرکت های مختلف برای مارکتینگ از این ایده نو، جذاب و فراگیر استفاده کردند بلکه این بازی ها وارد حوزه های مختلف آموزشی، سرگرمی و… نیز شدند.

بازی محیطی نوع جدیدی از بازی است که براساس یک محیط واقعی و تعامل با افراد و اتفاقات واقعی طراحی می شود. یک داستان و سناریو به همراه تعدادی معما که فرد را مجاب به رفتن به مکان های مشخص شده در داستان می کند. این بازی باعث می شود درگیری مخاطب با موضوع داستان و فضا به بالاترین حد خود برسد. به همین جهت از پتانسیل بسیار بالایی در انتقال مفهوم به دیگران و ترغیب افراد برای رفتن به مکانی خاص را دارد.

برای آشنایی کامل با بازی محیطی مقاله زیر را مطالعه کنید:
بازی های محیطیِ ARG چیست؟ (اصول طراحی + مثال‌ها)

کشش بالای این بازی ها باعث شده است که به یک راهکار عالی برای درگیری مخاطب با داستان برند و محیط کسب وکارها تبدیل شود و به این ترتیب بازی محیطی تبلیغاتی یکی از روش های جذاب در مارکتینگ نوین به حساب آید.

مثال هایی از بازی محیطی تبلیغاتی داخل و خارج از کشور

ریبوک Reebok که یک شرکت معروف در حوزه لوازم ورزشی می باشد با همکاری لوئیس همیلتون، قهرمان فرمول یک رانندگی، یک بازی محیطی تبلیغاتی با نام زندگی مخفی لوئیس همیلتون (secret life of Hamilton) ساخت تا مردم را بیشتر با برند خود آشنا کند.
داستان بازی از این قرار است که لوئیس غیر از مسابقات رانندگی، به طور مخفیانه آثار هنری دزدیده شده را می یابد و به مکان اصلی خود باز می گرداند. بازیکنان از طریق وبسایت های این بازی معماها را حل می کنند تا به لوئیس در پیدا کردن آثار هنری کمک کنند. در کلِ بازی بر کفش های ریبوک که لوئیس همیلتون به پا داشت مانور بسیار زیادی داده شده بود. تاثیر گذاری این بازی: 775 میلیون بازتاب رسانه ای، 245هزار بازیکن، نفوذ به بیش از 30 کشور جهان. برای مشاهده فیلم این بازی می توانید اینجا کلیک کنید.
و یا بازی های محیطی تبلیغاتی بسیارِ دیگر مثل بازی The Beast برای کمک به بازاریابی فیلم Artificial Intelligence و همچنین بازی I Love Bees  برای بازاریابی و تبلیغ بازی ویدیویی Halo 2 و همچنین بازی Lost برای تبلیغ سریال lost.
ر ایران نیز شرکت سامسونگ ایران با راه اندازی بازی محیطی تبلیغاتی سفر در گلکسی به معرفی جذابتر مدل های مختلف گوشی و درگیری مخاطبان با غرفه خود در نمایشگاه ها پرداخته است. همچنین پاساژ اپال در تهران برای جشنواره خرید زمستانه 98 خود، یک بازی محیطی تبلیغاتی راه اندازی کرد تا به شکلی خلاقانه، میزبان مخاطبان بیشتری در دوران خرید دم عید باشد.

نحوه برگزاری بازی محیطی تبلیغاتی

بازی محیطی تبلیغاتی با اهداف متنوعی طراحی و اجرا می شود. از قبیل معرفی برند، معرفی محصولات و خدمات، جذب مشتری جدید، وفادارسازی مشتری و یا حتی به دلیل مناسبت هایی چون سالگرد تاسیس آن کسب وکار و یا مناسبت های عمومی مثل کمپین تبلیغاتی توسط بازی محیطی برای شب یلدا.

در نتیجه پیش از هر چیزی باید هدف و نوع مخاطب برای آن کسب و کار معین گردد. تا بر این اساس سناریوی بازی و نحوه درگیری مخاطب مشخص شود. به عنوان مثال اینکه آیا می خواهیم مخاطب را ترغیب به رفتن به مکانِ برند کنیم یا می خواهیم او را بهتر با انواع محصولات آشنا کنیم و… .

برای آموزش طراحی بازی محیطی کلیک کنید:
۶ استراتژی طراحی بازی محیطی سودآور (مراحل طراحی + مثال‌ها)

نتایج اجرای بازی محیطی تبلیغاتی

با طراحی بازی محیطی تبلیغاتی در وهله اول متفاوت از دیگران ظاهر می شوید و این خود یک امتیاز بزرگ در بازار امروزی است. همچنین به مشتریان خود ارزشی افزوده بر محصول یا خدماتتان ارائه می کنید و دریافت خدمات و یا خرید از شما را نه در حرف، بلکه در عمل به تجربه ای لذت بخش و مفرح تبدیل می کنید.

با این کار یک خاطره خوش و ماندگار برای مخاطبانتان می سازید که مهمترین هدف در تبلیغات است. یعنی در یاد ماندن با یک تصویر ذهنی مثبت که نهایتا منجربه وفاداری مخاطب به شما می شود.

علاوه بر اینها؛ بازی افراد را دور هم جمع می کند و این فرصت را فراهم می کند که افراد گروهی بازی کنند. موضوعی که باعث می شود وقتی بازی محیطی تبلیغاتی هم طراحی می کنیم، اتفاق بیافتد. مشتری ها با آگاهی از بازی به دوستان خود اطلاع می دهند و به این شکل هم بازی هم شما گسترده تر و به صورت مویرگی تبلیغ می شوید.

برای آموزش نحوه افزایش مخاطب بازی محیطی کلیک کنید:
۵ راه‌حل برای افزایش و گسترش بازی‌های محیطی (مراحل اجرا+ مثال‌ها)

کلام آخر

محبوبیت و تاثیر گذاری بازی و گِیم در رفتار انسان ها از کسی پوشیده نیست. در بازی محیطی تبلیغاتی از پتانسیل های فراوان بازی ها استفاده می شود تا به شیوه نو و خلاقانه و همچنین به صرفه تر و پربازده تر خدمات و محصولاتِ کسب و کارها معرفی شود. به نحوی که از برندشان همواره به نیکی یاد شود. پس حتما تجربه این نوع تبلیغات را در برنامه توسعه کسب و کارتان لحاظ کنید و از همراهی تیم سیویتاس نیز در مسیرتان، اطمینان داشته باشید.