نگار سلیمانی

معمارانِ کارآفرین و دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر؛ داخل و خارج از ایران

در مقاله ای که پیشتر منتشر کردیم از دلایل پتانسیل بالای فارغ التحصیلان معماری و طراحی شهری، در ورود به عرصه کارافرینی صحبت کردیم. همچنین اشاره کردیم که به سبب میان رشته ای بودنِ معماری و طراحی شهری، دانشجویان این فرصت را دارند که علاوه بر آشنایی با رشته های مکمل و هم راستا، خود را در آن ها نیز محک بزنند. چرا که معماری، آن ها را در داشتن شخصیتی مولتی تسک (multitask) توانا کرده است.

و اما در مقاله حال حاضر به دو موضوع اصلی زیر خواهیم پرداخت:

 یک؛ آشنایی با معماران کارافرین و موفق هم در ایران و هم خارج از آن، دو؛ آشنایی با معماران موفقی که با استفاده از بک گراند معماری خود، تغییر مسیر داده و وارد رشته های هم راستا شده اند.
پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

  • تعریف کارافرینی و تفاوتش با اشتغال زایی
  • معمارانِ کارآفرین و دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر – ایران
  • محمد رضا سبحان؛ معمار و کارافرین؛ مدیر باشگاه کارآفرینی تیوان
  • لنا وفایی؛ کارافرین، مدیرعامل و فاندر استارتاپ پیاده
  • ابراهیم حقیقی؛ گرافیست مطرح و با سابقه ایرانی
  • امیر عباس ابوطالبی؛ معمار و ژورنالیست
  • سید محمد حسینی غفاری ؛ معمار، طراحِ طلا وجواهرات 
  • بهناز فرهی؛ معمار و طراح دیجیتال و تعاملی
  • مهران قارلقی؛ معمار، پژوهشگر و طراح صنعتی
  • معمارانِ کارآفرین و دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر – خارج از ایران
  • فرانک گری Frank O. Gehry ؛ معمار و بنیانگذار کمپانی نوآوری و مشاوره
  • امانوئل بورلیه (Emmanuelle Bourlier) ؛معمار و کارافرین
  • جاناتان سگال Jonathan Segal؛ معمار، کارافرین و مدرس
  • اریک ریندهولت Eric Reinholdt؛ معمار و کارافرین و مدرس
  • مگان پادالکی (Megan Padalecki)؛ فارغ التحصیل معماری و نویسنده
  • آلیس سو (Alyce Tzue)؛ فارغ التحصیل معماری و کارگردان و انیماتور
  • کریستین برون (Christian D. Bruun) ؛ فارغ التحصیل معماری و کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده
  • نقش اینترنت و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای پیشرفت
  • نتیجه گیری

تعریف کارافرینی و تفاوتش با اشتغال زایی

اول از همه سر معنای کارافرینی با هم به توافق برسیم و بعد به معرفی معماران کارافرین و موفق بپردازیم. با اینکه بیشتر افراد فکر می کنند کارافرینی همان اشتغال زایی است اما باید بگویم که این چنین نیست. اشتغال زایی یا job creation به فرایند خلق فرصت های شغلی، خصوصا برای افراد بیکار اطلاق می شود. مثل راه اندازی یک کارگاه تولیدی. اما کارافرینی یا Entrepreneurship، بر اساس تعاریف متخصصین این حوزه همچون جوزف شومپیتر (Joseph Schumpeter)  و فرانک نایت (Frank Knight)، به؛فرایند خلق ارزش جدید (محصول و یا خدمت) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن اطلاق می‌شود.”

در واقع ویژگی مهم کارآفرینی، نوآورانه و ارزش آفرین بودن آن است. جوزف شومپیتر که از او به عنوان پدر کارآفرینی یاد می‌شود، فرایند کارآفرینی را “تخریب خلاق” می‌نامد. بدین معنا که یک ساختارشکنی در روش سنتی و همیشگیِ انجامِ یک کار به وجود می آورد. در واقع ویژگی تعیین‌کننده کارآفرینی را انجام کارهای جدید یا ابداع روش‌های نوین در امور جاری می داند و واژه نوآوری را به کارآفرینی پیوند زده است. او پنج شیوه نوآوری را مد نظر داشت:

  •   معرفی یک کالای جدید
  • به کار گیری یک شیوه‌ی جدید برای تولید یک محصول قدیمی
  • ایجاد یک بازار جدید برای یک محصول موجود
  • کشف و به‌کار گیری یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه
  • ایجاد یک ساختار جدید برای یک صنعت موجود

احتمالا شما هم یک کارآفرین هستید اما خودتان نمی‌دانید؛ مقاله زیر را مطالعه کنید تا مطمئن شوید:
 تفاوت کارآفرینی، اشتغال زایی و استارتاپ (startup) در چیست؟

معمارانِ کارآفرین و دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر ایران

اکنون که متوجه شدیم کارآفرینی یعنی خلق ارزش جدید و نو، به معرفی افراد موفق در عرصه کارافرینی و همچنین موفق در رشته های دیگر می پردازیم:

محمد رضا سبحان؛ معمار و کارافرین؛ مدیر باشگاه کارآفرینی تیوان

او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آزاد تهران مرکز و MBA از دانشکده کارآفرینی تهران است. از سال 79 به صورت حرفه ای معماری را شروع کرده و در سال 87 شرکت معماری خود را به نام انکی دو تاسیس کرده است. کارآفرینی را از سال 82 شروع کرده و هم اکنون مدیر باشگاه کارآفرینی تیوان می باشد.

باشگاه کارافرینی تیوان

قرارگیری در جو کارافرینی همراه با افرادی که مثل خودتان پر انگیزه و پر انرژی هستند، می تواند بسیار الهام بخش و کمک کننده باشد. و این همان فضایی است که باشگاه کارافرینی تیوان در اختیار شما می گذارد.

تیوان به عنوان یک پیش شتابدهنده خدمات و فضایی مناسب را در اختیار صاحبانِ ایده و تیم های استارتاپی در جهت رشد و نمو قرار می دهد. از جمله این خدمات و امکانات: فضای کار اشتراکی، امکان رزرو اتاق جلسات مجهز، شرکت در رویدادهای آموزشی برگزارشده در تیوان و امکان استفاده از مشاوره و تجربیات منتورهای بنام و باسابقه.  

لنا وفایی؛ کارافرین، مدیرعامل و فاندر استارتاپ پیاده

از دیگر معماران کارافرین و موفق می توان به خانم لنا وفایی اشاره کرد. لنا وفایی، متولد سال 1367 ، دانش آموخته ی رشته مهندسی ژئوتکنیک از دانشگاه بریتیش کلمبیا و معماری و شهرسازی از دانشگاه کلمبیا می باشد. او بعد از بازگشت به تهران از سال 94 کار بر روی استارتاپ پیاده را آغاز کرده است. اپلیکیشن پیاده هم اکنون با 10هزار نصب فعال در زمینه تعامل خلاقانه ی شهروند تهرانی با شهرش و مارکتی برای انواع تفریحِ شهری، در حال فعالیت است.

اپلیکیشن پیاده

پیاده نام استارتاپ، تیم و اپلیکیشنی است که هدفش برقراری ارتباط موثر بین شهر و شهروند، ایجاد حس تعلق و خلق تجربه های به یادماندنی از شهر و شهرگردی می باشد. تجربه هایی که روی خوش شهر تهران را به شما نشان می دهند. پیشتر در این اپلیکیشن شما می توانستید به انواع مسیرهای زیبای شهرگردی در تهران با سناریوهای بسیار جذابش دسترسی داشته باشید اما هم اکنون این تیم با یک پیوُت (چرخش در کسب و کار که در انتهای مقاله توضیحش خواهم داد)، به معرفی تجربه ها و تفریح های جدید و جذاب شهر و همچنین افرادی که این تجربه ها را خلق می کنند، می پردازد. به شخصه از کانسپت کارشان بسیار لذت بردم و با آرزوی موفقیت، نصب این اپلیکیشن را به تمام دوستان تهرانی پیشنهاد می کنم.

راه‌اندازی استارتاپ یکی از ۲۷ راهکسب درامد برای معماران است.
برای آشنایی با راه‌های دیگر کلیک کنید:
کتاب آزادراه معماری (راهنمای درامدزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری)

ابراهیم حقیقی؛ گرافیست مطرح و با سابقه ایرانی

ابراهیم حقیقی طراح، گرافیست، عکاس و مدیر هنری ایرانی، متولد ۱۳ مهر سال ۱۳۲۸ در تهران و با  تحصیلات کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران می باشد. او طی سال‌ها در بخش‌های مختلف طراح صحنه فیلم و سریال، تیتراژ فیلم‌های سینمایی، مدیریت هنری و طراحی جلد کتاب، ساخت فیلم، طراحی پوستر ، عکاسی، نقاشی و … فعالیت خود را متمرکز کرده است. وی همچنین عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است. دیپلم افتخار بهترین طراحی پوستر (تاتوره) پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز به ایشان تعلق گرفته است.

گرافیک و طراحی پوستر و لوگو و… راهی است که خیلی از فارغ التحصیلان معماری به سمتش می روند چرا که تصویرسازی، رنگ شناسی، هندسه و قطعا خلاقیت، جوهره گرافیک است و معماران نیز به خوبی با این مباحث آشنا هستند.

امیر عباس ابوطالبی؛ معمار و ژورنالیست

امیرعباس ابوطالبی متولد سال 1356 در تهران می باشد. وی بعد از انصراف از رشته عمران و مهندسی پزشکی، به تحصیل در رشته مورد علاقه خود یعنی معماری پرداخت. او با اینکه تجربه ی معماری و همکاری در پروژه های معماری داخلی و خارجی فراوانی دارد اما از سال ١٣٩٣ با حمايت خانه طراحان سام روي ايده انتشار نشريات تخصصي معماري در ايران متمركز شد و براي اولين بار آن را وارد دنياي ديجيتال نمود. وي هم اكنون صاحب امتياز و سردبير نشريه معماري ويلا و مشاور دبیرخانه دائمی مسابقات معماری وزارت راه و شهرسازی می باشد و به تدریس و فعالیت در حوزه های دانشگاهی و تحقیقاتی نیز می پردازد.

سید محمد حسینی غفاری ؛ معمار، طراحِ طلا وجواهرات 

علاقمندی بسیار به طراحی سیاه قلم و نقاشی از طبیعت و ساختمانهای شهر در کودکی باعث ادامه تحصیل تا مقطع کارشناس ارشد در رشته مهندسی معماری شد.آثار هنری خود را با یک نمایشگاه در روسیه با عنوان شب هنرهای ایرانی آغاز نمود و تا کنون نزدیک به 30 نمایشگاه داخلی و خارجی از جمله لندن ، دبی ارمنستان ، روسیه ، شارجه امارات داشته است.5 تجربه داوری در معماری و مد، پس از تدریس و عضویت در کار گروه بنیاد ملی مد ایران و بیش از 9 دوره تدریس در دوره های معمـاری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران ازسال 1391 تا کنون را دارا می باشد . همکار طراحی دفتر معماری تداوم پویا و تجربه ی کسب جوایزه متعدد داخلی و بین المللی را یکی از بهترین دوره های کاری معماری با این شرکت می داند و برای تبدیل شدن به یک طراح، از گرایشهای هنرهای دیگر از جمله معماری ، طراحی صنعتی ،گرافیک، فشن مد استفاده نموده است. عضو کمیته بین المللی موزه های جهان، ICOM یونسکو ومشاور هنری ریاست شورای عالی تمبر و موزه ارتباطات، باعث تجربه ی کارگردانی هنری (کیوریتوری) بیش از 6 نمایشگاه هنری در موزه های معتبرگردیده است. همکاری با رسانه به عنوان پژوهشگر و دبیر تحریریه مجله ویلا همکاری با مجلات طراح و معمار و مد امروز از علاقمندی وی به پژوهش است . نقش معمار مولف را در اجتماع چه در طراحی و ساخت پروژه های معماری چه در پژوهش وظیفه خود می داند.

بهناز فرهی؛ معمار و طراح دیجیتال و تعاملی

خلاقیت حد و مرز ندارد…

از دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر می توان به بهناز فرهی اشاره کرد. او متولد سال 1364 در تهران می باشد. وی دانش‌آوختۀ معماری از دانشگاه‌های شهید بهشتی و آزاد اسلامی ایران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC School of Architecture) است. بخش عمده کارهای بهناز فرهی، کنکاشی خلاقانه در نحوه تعامل بدن انسان با جهانِ اطراف، انسان های دیگر و محیطِ انسان ساخت می باشد. از جمله آثار شگف انگیز او طراحی لباس هایِ تعاملی می باشد. لباس هایی که به نگاه های اطرافیان واکنش نشان داده و بعد تغییر شکل می دهند. او با پروژه Caress of the Gaze معتقد است لباس پوستی دوم باید باشد.

او همچنین دیوارها و سقف های واکنشگرا (responsive) طراحی و اجرا کرده است که با توجه با حرکت انسان تغییر شکل می دهند. کار او تلفیقی میان معماری، مد و فشن، تعامل، هوش شناختی، هوش مصنوعی و مِدیا آرت می باشد.  

دیجیتال آرت یکی از ۲۷ راهکسب درامد برای معماران است.
برای آشنایی با راه‌های دیگر کلیک کنید:
کتاب آزادراه معماری (راهنمای درامدزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری)

مهران قارلقی؛ معمار، پژوهشگر و طراح صنعتی

مهران قارلقی فارغ التحصیل معماری از دانشگاه علم و صنعت ایران و فاندر استودیو Integrate در لندن و سیدنی می باشد. محوریت اصلی فعالیت های این استودیو ادغام هنر و عملکرد و فرهنگ با طراحی می باشد و مهمترین ماموریت خود را پاسخ به احساس زیبایی شناسی انسان و آسایش او در هر فضایی می داند. جوایزی که در حوزه طراحی صنعتی و تری دی پرینتینگ دریافت کرده است نیز بسیار قابل ملاحظه است.

معمارانِ کارآفرین و دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر – خارج از ایران

فرانک گری Frank O. Gehry ؛ معمار و بنیانگذار کمپانی نوآوری و مشاوره

بله همان فرانک گری معروف با طرح نام آشنای موزه بیلبائو و… .  او  در سال 2002 شرکتی تأسیس کرد تا در زمینه نرم افزارهای اختصاصی، مشاوره های تجاری، استفاده از تکنولوژی های جدید و تطبیق فن آوری مورد استفاده در هوافضا و صنایع اتومبیل با فرم های معماری پیچیده فعالیت کنند. نوآوری و استفاده از تکنولوژی و متریال های جدید لازمه ی اجرای طرح های خاص و دیکانستراکشنیِ فرانک گری است. و او خود با تاسیس این شرکت، به مساله ی خود پاسخ داد و همچنین این فرصت را برای بقیه معماران و سازندگان ایجاد کرد که بتوانند بدون محدودیت و با خلاقیت بیشتری به طراحی و اجرا بپردازند.

کمپانی فرانک گری نه تنها نقش اساسی در توسعه سبک امضای این معمار داشت، بلکه با کارافرینی و خلق ارزشی که کرد منجربه ارائه خدمات مشاوره ایِ ارزشمند برای مجموعه ها و ساختمان های مختلفی از جمله استادیوم ملی پکن و موزه لوور ابوظبی و بسیاری دیگر شد.

مشاوره معماری یکی از ۲۷ راهکسب درامد برای معماران است.
برای آشنایی با راه‌های دیگر کلیک کنید:
کتاب آزادراه معماری (راهنمای درامدزایی دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری)

امانوئل بورلیه (Emmanuelle Bourlier) ؛معمار و کارافرین

او دارای مدرک معماری از دانشگاه کلمبیا است. در حین آموزش و کار در حوزه‌های مختلف، مهارت‌هایی همچون طراحی، قدرت تحقیق و آزمایش را کسب کرد. پس از آن در سن 21 سالگی و با همکلاسی سابق و شریک فعلی‌اش کریستین میتمن (Christian Mitman) پنل نیمه‌شفاف و سبکی  Panelite را بر پایه طرح لانه‌زنبوری اختراع کرده و کسب‌وکار خود را بر پایه همین نوآوری آغاز کردند.

هم اکنون او کوفاندر و مدیرعامل شرکت Panelite است که در لس انجلس آمریکا پی ریزی شده است. شرکت موفقی که تولیدات خود را در امریکا و اروپا به فروش می رساند. همچنین مانیفست کاری آن ها در خطوط تولید و تیم تحقیق و توسعه (R&D)، توجه به توسعه پایدار، ایجاد آسایش برای کاربران در ساختمان ها و به حداقل رساندن مصرف انرژی در ساخت و ساز می باشد. همچنین به عنوان یک زن، در ساخت محصولات تمرکز زیادی بر استفاده از متریال هایی دارد که با طبیعت و محیط زیست سازگارند.

جاناتان سگال Jonathan Segal؛ معمار، کارافرین و مدرس

از دیگر معماران کارآفرین، جاناتان سگال می باشد. او با نگاهی کاملا جدید به نحوه درامدزایی از معماری تغییری در نوع همکاری ها و قراردادهای همیشگی بین معمارها و کارفرمایان ایجاد کرد. شعار او این است که یک معمار، باید خودش هم توسعه دهنده و هم کارفرما و هم صاحب پروژه باشد. خود او این رویکرد را عملی کرده و آثار معماری اش جایزه های متعددی در ایالات متحده دریافت کرده است. او نگرش جدید خود را در دوره های آموزشی آنلاین با نام “معمارِ توسعه دهنده” تدریس می کند و به این ترتیب علاوه بر آموزش به دیگران، امکانِ درامد غیرفعال یا (Passive Income) را نیز برای خود فراهم کرده است.

نکته طلایی: در مقالات آینده به چیستی و مزایای درامد غیرفعال و لزوم ایجاد آن در بیزینس معماری مثل باقی بیزینس ها خواهم پرداخت. اما اگر بخواهم خلاصه بگویم؛ درامد فعال یعنی شما به ازای هر کاری که می کنید چه کارمندی چه فریلنسری و چه پروژه ی معماری، پول دریافت می کنید. پس در واقع به ازای زمانی که صرف می کنید درامد دارید. پس اگر کار نکنید درامد شما هم متوقف خواهد شد.

اما درامد غیرفعال یعنی کاری کنید که اگه کاری هم نکنید درامد داشته باشید. می دانم که کمی گیج کننده شد J اما به این مثال ها توجه کنید:  یک دوره آموزشیِ ویدیوئی – یک کتاب صوتی یا الکترونیک – یا هر چیزی که یک بار تولید شود اما نامحدود قابلیت فروش و استفاده داشته باشد. چنین چیزی برای شما درامد غیرفعالی ایجاد می کند که حتی در وقت ِخواب هم  برایتان سوداوری دارد.

اریک ریندهولت Eric Reinholdt؛ معمار و کارافرین و مدرس

او، وقتی به علت برخی مشکلات اقتصادی مجبور به جدایی از یک شرکت شد، متوجه شد که برخلاف باور عموم، استخدام در یک شرکت و کار کردن برای دیگران، لزوما برای آن ها امنیت شغلی ایجاد نمی کند و آن ها را از چالش های دنیای بیرون دور نگه نمی دارد. به همین جهت استودیو خود را با نام 30*40 راه اندازی کرد و از آن پس پیگیر راه هایی شد که معماری را نه فقط در ساخت و ساز بلکه با مدل های درامدی متنوع به بقیه بشناساند. کتابی که با عنوان معمار و کارآفرین ( Architect + Entrepreneur) به چاپ رسانده است نیز با هدف ایجادِ نگاهِ نوین به این حوزه می باشد. او شیفته ی کارافرینی و خروج از چارچوب از پیش تعریف شده ی فعالیت در معماری است چرا که الان آزادی کامل در زمان و مکان و نوع کاری که انجام می دهد دارد.

همانطور که در مورد قبلی نیز به آن اشاره کردم، نگاه صرف ساخت و سازی به این رشته واقعا باعث شده که نتوانیم درامدزایی از این رشته را از کاری جز ساخت و ساز باور کنیم و ببینیم، در حالیکه این رشته نیز پتانسیل بالایی در ایجاد درامد غیرفعال دارد.

مگان پادالکی (Megan Padalecki)؛ فارغ التحصیل معماری و نویسنده

یکی دیگر از دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر. او در رشته معماری در دانشگاه آستین ایالت تگزاس درس خوانده و برای شش سال در همین رشته مشغول کار حرفه‌ای بوده است. در کار با نرم‌افزارهای CAD و ادوبی، طراحی، فازبندی پروژه، زمان‌بندی و … مهارت دارد. اما پس از یک پروسه شش ماه برای نوشتن و تصویرسازی، اولین کتابش را برای کودکان با نام Big Mo منتشر کرد. کتاب او اخیرا برای عنوان بهترین تصویرسازی، برنده جایزه National Indie Excellence Award شده است.

او مهارت‌هایی از جمله مدیریت یک کسب‌وکار کوچک، حسابداری، مالکیت معنوی اثر، توزیع محصول و بازاریابی را برای ورود به این حرفه ضروری می‌داند. در این میان، بازاریابی مهارتی است که به مگان در پی راه‌اندازی سایتش برای فروش کتاب و تماس با کتاب‌فروشی‌های آفلاین و آنلاین، بلاگرها، کتابخانه‌ها و … کمک زیادی کرد. به گفته مگان، نوشتن و انتشار یک کتاب درست مثل پروسه ساختن یک ساختمان است.

اگر فارغ التحصیل معماری یا شهرسازی هستید، قبل از ورود به بازار کار مقاله زیر را مطالعه کنید:
دلایل موفقیت معماران و شهرسازان در عرصه کارآفرینی و استارتاپی

 

آلیس سو (Alyce Tzue)؛ فارغ التحصیل معماری و کارگردان و انیماتور

او فارغ‌التحصیل معماری در دانشگاه پرینستون و البته دارای لیسانس هنر با تخصص انیمیشن سه‌بعدی است. او یک سال سابقه در رشته معماری داشته، و در حوزه‌هایی مثل مدل‌سازی سه‌بعدی و تسلط به نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی مهارت دارد. به گفته آلیس توانایی تجسم خود در یک فضای غیرواقعی برای ساخت یک انیمیشن اهمیت ویژه‌ای دارد. بدین ترتیب است که امکان ایجاد فضاهایی غیرواقعی در دنیای واقعی ایجاد می‌شود و برای به تصویر کشیدن آن، انیمیشن بهترین ابزار است.

او در پی ورود به حوزه انیمیشن، یادگیری اصول کار تیمی را فاکتوری مهم ارزیابی می‌کند. همچنین انیمیشن Soar که بخشی از تز او هم بود، Student Academy Award را در عنوان بهترین انیمیشن کوتاه سه‌بعدی را از آن او کرد که این موفقیت کمک شایانی در موفقیتش در این حوزه به حساب می‌آید. آلیس در حال حاضر مدیریت یک تیم ۱۰۰ نفره را به عهده دارد. به گفته او بدون عشق به این کار و توانایی جمع کردن افراد، ممکن نیست یک کارگردان خوب شوید.

کریستین برون (Christian D. Bruun) ؛ فارغ التحصیل معماری و کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده

 او تحصیلات خود در رشته معماری را در دانمارک به اتمام رسانده است. برای او تصویرسازی، طراحی و مدیریت پروژه مهارت‌هایی بوده‌اند که به دست آورده است. به گفته کریستین شما باید به ساختار همه اجزای فیلم دقت کنید تا بتوانید آنچه می‌خواهید را انتقال دهید.

از نظر خود من نیز فیلم سازی و سناریونویسی کاری شایسته برای فارغ التحصیلان معماری می باشد. مگر غیر از این است که ما آموزش دیده ایم، سناریوی زندگی افراد را در خلال سایه روشن ها و فضاهایی با قاب های زنده طراحی کنیم.

و در کل نگاه هنری و پر از دیتیلی که دانش آموخته های معماری و طراحی شهری دارند، به آن ها در ورود به هر کسب و کاری کمک شایانی می کند.

برای آشنایی با استارتاپ‌های معماری در جهان که ایده‌های متفاوتی داشته‌اند مقاله زیر را مطالعه کنید:

معرفی ۷ استارتاپ موفق معماری در جهان

نقش اینترنت و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای پیشرفت

همانطور که ملاحظه کردید تمام افراد معرفی شده، از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و معرفی در بستر وب استفاده کرده اند تا هم تاثیری بزرگ و هم مخاطبینی جهانی داشته باشند. آنچه که ما هم اکنون در دسترس داریم از جمله توانایی راه اندازی وبسایت، پرسنال برندینگ و… ، ما را از محدودیت های مکانی و زمانی خارج کرده و موفقیت را بیش از پیش آسان کرده است. از اینرو به همه خوانندگان این مطلب توصیه می کنم که حتما از امکانات و ظرفیت هایی که زندگی در عصر حاضر، در اختیارمان گذاشته است نهایت استفاده را ببرید و یک بازنگری اساسی در نحوه راه اندازی و مدیریت کسب و کار خود داشته باشید. چرا که برای پیشرفت کردن، استفاده از تکنولوژی روز یک الزام است تا انتخاب.

نتیجه گیری؛

شما می توانید از رشته ای که در آن تحصیل کرده اید به عنوان یک برتری مطلق برای ورود به کارهای دیگر استفاده کنید چون دانشی دارید که در تلفیق و نوآوری به شدت به شما کمک می کند. همانطور که در مقاله پیشین هم به استراتژی اقیانوس آبی اشاره کردم، کسب و کارهای بی رقیب همواره از تلفیقِ موفقیت آمیز چند رشته با هم به دست می آیند.

و این تصور غلطی است که اگر تغییر گرایش بدهم تمام زمانی که برای تحصیل در این رشته گذاشته ام عملا تلف شده و اطلاعاتم بلااستفاده خواهد ماند. برای رد این فرضیه شما را با دو مفهوم زیر آشنا می کنم.

یک؛ مفهوم چرخش در کار یا همان پیوُت (pivot) که در دنیای کسب و کار بسیار شنیده می شود. به این معنا که اگر در کسب و کار خود به نتیجه ای که انتظار داشتید نرسیده اید و یا روند رشدتان ثابت مانده است، کمی در هدف، مشتری و یا بازار خود تجدید نظر کنید. دقت کنید که نوشته شده است کمی و نه کاملا. Pivot در لغت به معنای چرخیدن حول یک لولا یا همان روی پاشنه پا چرخیدن است. این یعنی سرجای خود ثابت ماندن اما تغییرِ جهت دادن.

ورود به حوزه های هم راستا با معماری نیز ، طبق نمونه های موفقی که بالا معرفی شدند، دقیقا به همین معناست. شما در رویکردی که به آینده شغلی خود دارید پیوُت کرده اید نه اینکه کاملا آن را دور انداخته و از صفر شروع کرده باشید. و بهتر است بدانید که پیوُت کردن از کارهای بسیار متداول و سوداور در دنیای کسب و کار می باشد.

دو؛ مفهوم اتصال نقطه ها از استیو جابز که من در هر ایونتی مطرحش می کنم تا شرکت کننده ها را به امتحان کردن و حرکت کردن ترغیب کنم.

استیو جابز در دوره های خطاطی که کلاس های اختیاری دانشگاه بود تنها به واسطه علاقه ای که به آن ها داشت شرکت کرده بود با اینکه هیچ نشانه ای از تاثیر احتمالی آن دوره، در آینده کاری و تجاری او وجود نداشت. اما او با شرکت در آن کلاس ها در مورد فونت ها، فاصله درست بین حروف و کلمات و تاثیر آن در زیبایی خط ها آموخت. چیزی که دقیقا ده سال بعد زمانی که سیستم عامل مکینتاش را می نوشت، کاملا از آن استفاده کرد و باعث شد مک اولین کامپیوتری باشد که حروف چینی زیبا داشت. به قول خود او اگر من هیچ وقت به آن کلاس نمی رفتم ممکن بود مکینتاش هیچ وقت حروف چینی زیبای خود را نمی داشت و از آنجایی که ویندوز هم از ما کپی برداری کرد، ممکن بود هیچ کامپیوتری در دنیا حروف چینی زیبایی نمی داشت. طبعا ده سال پیش نمی شد این اتفاقات را به هم مرتبط کرد اما الان با نگاه به گذشته خیلی خوب اتصال بین این نقاط قابل درک است.

پس مطمئن باشید که هیچ تجربه ای بیهوده نیست. بلکه نقطه ای است متصل به بخش های دیگر زندگی شما که حتما نقشش را، چه شما بدانید چه ندانید، در زندگیتان ایفا کرده و پازل شما را کامل خواهد کرد. امیدوارم که این مقاله سرمنشاء امیدواری و حرکت در بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته ها باشد و بیش از پیش شاهد معمارانِ کارآفرین و دانش آموخته های معماریِ موفق در رشته های دیگر، باشیم. 

برای پیدا کردن راه خودتان از معماری و محقق کردن ایده‌های خلاقانه‌تان، کتاب زیر را با کلیک روی آن، مطالعه کنید:
کتاب آزادراه معماری (بررسی ۲۷ مسیر شغلی جدید ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان معماری)

به امید موفقیت